1403-02-20 10:22 بعد از ظهر
کنسانتره طیور

آشنایی با انواع کنسانتره طیور/ اهمیت کنسانتره در جیره طیور

کنسانتره طیور، نوعی دان آسیاب شده است که بخشی از جیره نهایی را شامل می شود و علاوه بر داشتن مقادیر قابل توجه ای انرژی و پروتئین، منبع عمده تامین نیازهای ویتامینی، مواد معدنی، اسیدهای آمینه ضروری و احتمالا انواع آنزیم‌ها و مواد افزودنی دیگر است.

کشت نیوز؛ به بیان دیگر، مرغدار با بکار گیری کنسانتره و با در دست داشتن جیره پیشنهادی کارخانه تولید کننده کنسانتره، آن را با چند نهاده پر مصرف نظیر ذرت، کنجاله سویا، و گندم و گاهی با صدف، روغن و نمک مخلوط نموده و بدون نیاز به افزودن موادی مانند متیونین، لیزین، دی کلسیم فسفات، مکمل معدنی – ویتامینی، مولتی آنزیم و سایر افزودنی ها، به راحتی اقدام به تهیه جیره نهایی می نماید.

گاهی بعضی از کارخانجات خوراک دام و طیور،کنسانتره ای برای طیور تولید می نمایند که نمک و داروی ضد کوکسیدیوز ندارد و در راهنمای استفاده از آن قید می کنند که نمک با توجه به درجه شوری آب منطقه و داروی ضد کوکسیدیوز با نظر دامپزشک فارم، به جیره اضافه شود.

استفاده از مکمل های معدنی – ویتامینی در کنسانتره

گفتنی است برای تولید کنسانتره، مکمل معدنی – ویتامینی که به کار می رود در تامین نیازهای ریز مغذی های طیور نقش اساسی دارد و این مکمل می تواند به صورت دوقلو یا جداگانه در کارخانه تولید کنسانتره ساخته شود یا از کارخانه مکمل سازی تهیه گردد. در حال حاضر، نظر به اهمیتی که این ریز مغذی ها در تغذیه طیور دارند، یا باید مکمل از کارخانه معتبر و خوشنام تهیه شود یا در صورت تولید آن، منابع ویتامین های خالص و مواد معدنی معتبر خریداری گردد و همه اصول بهداشتی و فنی مربوط به مکمل سازی دقیقا رعایت گردد.

کارخانجات خوراک دام و طیور، مجاز به تولید مکمل درمانی دام یا مکمل معدنی – ویتامینی طیور یا پیش مخلوط انواع ویتامینها جهت فروش نمی باشند ولی می توانند این گونه مکمل ها را صرفا به قدر نیاز تولیدات خود بسازند و در محصولات خود از آنها استفاده نمایند.

با این اوصاف مکمل سازی ریزه کاری های فراوانی دارد که حتی ذکر اهم آنها در این مختصر نمی گنجد و رعایت همه این نکات برای دستیابی به محصولی استاندارد و با کیفیت الزامی است.

انواع کنسانتره طیور

کنسانتره طیور انواع مختلفی دارد که بر حسب نوع طیور هدف، اعم از گوشتی، تخمگذار و مادر، سن و مرحله پرورش طیور و درصد استفاده از محصول در جیره نهایی متفاوت است. مثلا کنسانتره ۵% جوجه های گوشتی که در مرحله استارتر بکار می رود، محصولی است که در سه هفته اول دوره پرورش جوجه های گوشتی به مقدار ۵ درصد جیره یا ۵۰ کیلوگرم در هر تن جیره نهایی استفاده می گردد.

 به عنوان مثال کنسانتره ۵ درصد جوجه های گوشتی که ترکیبات آن عبارتنداز: ذرت، کنجاله سویا، پودر ماهی، دی کلسیم فسفات، کربنات کلسیم، دی، ال- متیونین، ال – لیزین، هیدرو کلراید، مکمل معدنی – ویتامینی، مولتی آنزیم، فیتاز و آنتی اکسیدان، دارای آنالیز شیمیایی به این شرح می باشد: انرژی متابولیسمی برای طیور ۱۵۳۰ کیلو کالری در کیلو گرم، پروتئین خام ۲۶ درصد، متیونین ۳ درصد، لیزین ۲٫۱ درصد، کلسیم ۶٫۲ درصد و فسفر قابل جذب ۳٫۹ درصد.

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!