1403-02-20 1:43 بعد از ظهر
تجهیزات در پرورش گوسفند

اهمیت تجهیزات تغذیه در پرورش گوسفند

در میان تجهیزات تغذیه گوسفند، آخور در اغلب دامداری‌ها یک وسیله ضروری محسوب می‌شود. تغذیه از روی زمین موجب اتلاف قابل توجهی از خوراک می‌شود و شیوع بیماری‌ها به ویژه انگل‌های داخلی و سقط جنین را افزایش می‌دهد.

به گزارش کشت نیوز؛ همچنین در صورت ایستادن گوسفندان در محل آخور امکان آلوده شدن خوراک با ادرار و مدفوع افزایش می‌یابد. جهت پرورش و نگهداری گوسفندان بهتر است از تجهیزات تغذیه گوسفند مناسب و آخورهایی استفاده شود که امکان بلند شدن آنها از سطح زمین وجود داشته باشد.

به منظور کاهش اتلاف خوراک دام ، آخور گوسفند باید به درستی طراحی و ساخته شود. تنها نکته و موردی که از خرید خوراک دام با هزینه بالا در پرورش گوسفندان بدتر است، مشاهده عدم مدیریت و اتلاف خوراک دام توسط دام ها است.

تجهیزات تغذیه گوسفند

تجهیزات تغذیه گوسفند در شکل، جنس و اندازه های متفاوت برای تغذیه کنسانتره گوسفند وجود دارد. در مورد رعایت بهداشت تجهیزات دامداری ، تمیز کردن آخورهای V شکل نسبت به آخور با کف مربع، آسان‌تر است.

آخورهای دارای جنس پلاستیکی و آهنی برای تغذیه تعداد کمی دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخورهایی که می‌توانند در قسمت حصار آویزان شوند و پس از خوراک‌دهی گوسفندها و بره‌ها از حصار برداشته شوند، دارای تاثیر مطلوبی هستند.

برخی از پرورش دهندگان از لوله های PVC در ساخت حصار‌ها استفاده می‌کنند. یونجه و علوفه را می‌توان بر روی بستر، قفسه ها و یا در امتداد خط حصار تغذیه کرد. قفسه های V شکل با شکاف‌های مورب و عمودی دارای عملکرد بهتری هستند. بسته های یونجه باید در آخور با ضلع های متحرک یا در قفسه های فوقانی تغذیه شوند.

 باید فضای کافی در جهت تغذیه همزمان گوسفندان یا بره‌ها فراهم شود. میش ها تقریبا به 40 سانتی‌متر و بره‌ها به 30 سانتی‌متر طول آخور نیاز دارند.

برخی مواقع بسته‌های یونجه بر روی زمین قرار داده می‌شوند. این امر در زمانی که زمین سفت است و تمام یونجه به موقع مصرف می‌شود مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

سیلو و یونجه اغلب در آخورها تغذیه می‌شوند. همه تجهیزات تغذیه گوسفند ها و آخورها باید به صورت روزانه بررسی و تمیز شوند تا از مصرف خوراک مانده و کپک زده حاوی مایکوتوکسین ها توسط دام جلوگیری شود.

مواد معدنی را می‌تواند به خوراک افزود و یا به صورت دسترسی آزاد مورد استفاده قرار داد که ترجیحا دسترسی آزاد به مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوسفندان زمانی که در آغل‌های بسته  هستند مواد معدنی کمتری مصرف می‌کنند آخورهای مواد معدنی تجاری از فروشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی و تولیدکنندگان تجهیزات تغذیه گوسفند در دسترس است.

آخور مواد معدنی را می‌توان از لاستیک، لوله های PVC و قوطی‌های بلااستفاده‌پلاستیکی ساخت. در صورت تغذیه مواد معدنی در بیرون (در فضای باز)، به درب پلاستیکی برای جلوگیری از جذب رطوبت آن‌ها نیاز است.

استفاده از آب تازه و تمیز

استفاده از آب تازه و تمیز به صورت روزانه برای گوسفندان امری ضروری و لذا آب کافی همواره باید در آبخوری گوسفند موجود باشد. بسته به شرایط فیزیولوژیکی، آب موجود در خوراک مصرفی و شرایط محیطی، گوسفندان به ۲ تا ۲۲ لیتر آب در روز نیاز دارند. نیاز به آب در اواخر آبستنی و شیردهی به شدت افزایش می‌یابد. میزان مصرف آب با میزان مصرف خوراک همبستگی مثبت دارند.

آب مورد نیاز گوسفند می‌تواند به صورت آزاد جریان داشته باشد و یا در داخل سطل، آبخوری، مخازن آب یا به وسیله‌دستگاه های اتوماتیک تامین شود. بدیهی است که منابع آب و آبخوری گوسفند باید تمیز و عاری از کاه و علوفه و فضولات نگهداری شوند. آبخوری‌های کوچک سریع‌تر تخلیه و تمیز می‌شوند.

برای بهبود مصرف آب باید در آب و هوای سرد، آب موجود در آبخوری گوسفند باید عاری از تکه های یخ و کمی گرم باشد و در آب و هوای گرم باید آبخوری گوسفند و آب موجود در آن در سایه قرار داده شود. گوسفندان ترجیح می‌دهند آبی که در حال جریان است را بنوشند.

به صورت کلی توصیه می‌شود، نهرها و رودخانه ها حصارکشی شده و به دام اجازه داده نشود تا از این منابع آب استفاده کنند. با این که گوسفندان برای چرا در مناطق اطراف رود‌ها نسبت به دام‌های بزرگ تر مناسب تر هستند، با این حال دسترسی دام به آب رودها و نهرها می‌تواند مشکلات محیطی را افزایش دهد.

برخی مواقع به نظر می رسد گوسفندان مقدار کمی آب استفاده می‌کنند که دلیل این امر می‌تواند استفاده گوسفندان از خوراک و علوفه با مقدار رطوبت بالا باشد. در صورت استفاده از علوفه خشک و خوراک با رطوبت پایین، میزان مصرف آب توسط گوسفندان افزایش می‌یابد.

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!