1403-02-09 1:18 قبل از ظهر
بذر هیبرید

خلا تولید بذر هیبرید در کشاورزی کشور

کشور ایران سالانه از 130 تا 180 هزار هکتار گوجه فرنگی را کشت می‌نماید و تولید 6-8 میلیون تن در سال حاصل این فعالیت است البته متاسفانه هیچ گاه آمار دقیقی در سطح زیر کشت و میزان تولید واقعی وجود نداشته و این آمار بیشتر تخمینی است.

کشت نیوز؛ حمیدرضا جهانگیری – مدیر عامل کشت و صنعت دشت سبز غرب| ارقام مختلفی از گوجه فرنگی هیبرید و OP در کشور کشت می‌شود که تقریبا 100 درصد ارقام هیبرید وارداتی است؟! همچون غالب سایر سبزیجات که متأسفانه در تأمین و تولید این بذور هیبرید کشور ما کاملاً وابسته به خارج است. البته در سالیان اخیر جسته گریخته اشخاصی مدعی تولید بذور هیبرید حتی در گوجه فرنگی هم بوده‌اند که تا کنون بذور قابلی که تجاری شده باشند و خصوصیات مورد نیاز را داشته باشند مشاهده ننموده‌ایم.

در فعالیت کشاورزی بعد از انقلاب توفیقی در زمینه تولید بذور هیبرید در سبزیکاری نداشته‌ایم و فعالیت‌های تحقیقاتی دولتی و بخش خصولتی یا خصوصی هم تا کنون نتیجه درخور توجهی به همراه نداشته است.

بنابراین خلاء تولید بذور هیبرید در کشور به شدت احساس می‌شود و سالیانه ارز بسیار قابل توجهی جهت واردات بذور هیبرید در سبزیکاری از کشور خارج می‌شود و البته به‌واسطه‌ی ورود بذور حتی از طریق مبادی غیر رسمی مشکلاتی هم تحمیل می‌شود.

از طرفی همواره معرفی ارقام بذور هیبرید در گوجه فرنگی و بسیاری سبزیجات دیگر از جانب نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های تولید بذر خارجی در ایران صورت پذیرفته و کشاورزان به‌صورت آزمون و خطا و اعتماد به اظهارات این نمایندگی‌ها کشت می‌کنند که خود این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه به کشاورزان مشکلات دیگری را هم به‌وجود می‌آورد.

گرچه در قالب کشاورزی قراردادی در کشت و صنعت‌های روژین تاک و دشت سبز غرب و در قالب مزارع تحقیقاتی بسیار مدرنی که به‌وجود آورده‌اند تا کنون 490 رقم گوجه فرنگی تست شده و از بین آنها بهترین ارقام برای منظورهای مختلف به تعداد کمتر از انگشتان دست انتخاب شده است ولی باز هم این بذور خارجی بوده و هیچگونه نظارت و آینده‌نگری نمی‌توان روی محصولی که تولید و علم تولید آن دست بیگانگان است به‌عمل آورد./اقتصاد سبز

بنابراین و بدنبال احساس نیاز بسیار شدید در تولید بذور هیبرید با کیفیتی که بتواند نیازهای متنوع استفاده‌کنندگان را مرتفع نماید مدتی است که بصورت جدی به این مبحث ورود نموده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام داده‌ایم که البته می‌طلبد حاکمیت نظام اسلامی تمام قد و با پشتیبانی‌های مالی و تسهیلاتی و … ما را در رسیدن به این هدف بسیار ضروری یاری نماید.

به‌دست آوردن دانش این مهم در همه‌ی ابعاد آن جهت تولید بذور هیبرید با مشخصات از پیش تعیین شده و منطبق بر شرایط آب و هوائی کشور عزیزمان بخصوص تولید بذوری که منجر به ارتقاء کارایی آب شوند از اهداف بزرگی است که رسیدن به آن کشاورزی کشور را دچار تحولی عمیق و سودمند می‌نماید بنابراین سرمایه‌گذاری هدفمند در این زمینه توسط بخش خصوصی کارآمد به هر مقدار لازم توجیه‌پذیر بوده و علاوه بر رفع وابستگی تحقیر آمیز فعلی، اساس کشاورزی ایران را متحول خواهند نمود.

امیدوارم تصمیم سازان کشور این موارد را مورد توجه قرار داده و با مراجعه به این دو کشت و صنعت و بررسی مفصل‌تر موارد مورد نظر با ایجاد بستر مناسب حمایتی و در جهت تکمیل حرکت‌های انجام شده بگونه‌ای عمل نمایند که در 3-5 سال آینده به جایگاه واقعی و درخور شأن کشور عزیزمان برسیم….

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!