1403-02-20 1:31 بعد از ظهر
دمنوش گیاهی

دمنوش های مفید برای بدن کدامند؟/روش استفاده از دمنوش ها

کشت نیوز؛ دمنوش‌های گیاهی قرن‌هاست که مورد استفاده قرار گرفته و در طب سنتی کشورهای مختلف به مصرف آن‌ها توصیه شده است. اما در سال‌های اخیر و با توجه به تحقیقات علمی انجام شده بر روی خواص شگفت‌انگیز آن‌ها، توجه مردم به چنین نوشیدنی‌هایی بیش از پیش جلب شده است. دمنوش‌های مفید برای بدن بسیار متنوع هستند و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارند. از مهم‌ترین این نوشیدنی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رویبوس

این ماده از گیاهی بومی آفریقای جنوبی به دست می‌آید و به چای سرخ معروف است. نوشیدنی آن به دلیل نداشتن کافئین و دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان می‌تواند برای سلامتی انسان بسیار مفید باشد. برخی از محققان بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات به این باور رسیده‌اند که این گیاه می‌تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کرده و در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

آن‌ها هم‌چنین در حـال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از آن برای کمک به بیماران قلبی و کاهش قند خون استفاده کرد یا خیر. گرچه مصرف این نوشیدنی می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد، اما مصرف خودسرانه آن برای افرادی که مبتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون هستند یا تحت شیمی درمانی قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

بابونه

قرن‌هاست که مردم از این گیاه گل‌دار برای تسکین ناراحتی‌های معده، کمک به درمان نفخ، اسهال، بی‌خوابی و اضطراب استفاده می‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این گیاه می‌تواند به تسکین اختلال اضطراب افراد کمک کند؛ اما هنوز شواهد علمی ثابت شده‌ای برای آن در دسترس نیست. افرادی که نسبت به گل محمدی حساسیت دارند باید از مصرف بابونه خودداری کنند.

اگر از داروهای رقیق کننده خون مثل وافارین یا داروی خاص دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است پیش از مصرف آن با یک پزشک مشورت کنید.

میوه گل رز یا رز هیپ

این نوشیدنی از غلاف‌های بذر انواع وحشی گل رز به دست می‌آید. رز هیپ منبع ویتامین سی است و به عقیده پزشکان، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است. برخی شواهد نشان می‌دهد که این دمنوش می‌تواند درد آرتروز را تسکین دهد، اما هنوز به شواهد بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

به طور کلی می‌توان گفت که مصرف این دمنوش برای افراد مختلف خطر خاصی ندارد؛ اما برخی افراد هنگام استفاده از آن دچار واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات گوارشی می‌شوند.

نعناع فلفلی

ناراحتی معده، انواع سر درد، سندروم روده تحریک پذیر و مشکلات تنفسی از جمله مواردی هستند که مردم را به استفاده از این دمنوش ترغیب می‌کند. نوشیدنی‌های ساخته شده از برگ‌های این گیاه قرن‌هاست که به صورت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز تحقیقات کافی برای بررسی خواص بی‌نظیر آن انجام نشده است. دانشمندان نیاز دارند که در مورد خواص آن بیشتر مطالعه کنند. به نظر می‌رسد که دمنوش آن بی‌خطر است؛ بنابراین امتحان و لذت بردن از طعم تند آن ضرری ندارد.

زنجبیل

نوشیدنی تهیه شده از ریشه این گیاه گرمسیری، عمدتا درمانی قطعی برای ناراحتی معده و حالت تهوع است. هم‌چنین از آن برای افزایش اشتها، تسکین درد آرتروز و درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی هم استفاده می‌شود.

برخی مطالعات از خواص ضد التهاب این نوشیدنی حکایت دارند، اما هنوز پزشکان نتوانسته‌اند این ادعا را ثابت کنند. این چای گیاهی کم‌خطر به نظر می‌رسد، اما مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. بهتر است پیش از اضافه کردن دمنوش زنجبیل به برنامه غذایی خود با یک پزشک در مورد مصرف آن مشورت کنید.

بادرنجبویه

عصبی هستید؟ به اختلالات خواب دچارید؟ دمنوش بادرنجبویه بنوشید! باورهای سنتی می‌گویند که این گیاه می‌تواند به داشتن خواب راحت و رفع استرس و مشکلات عصبی کمک کند. خبر خوب این است که تحقیقات علمی هم چنین ادعاهایی را تایید کرده‌اند. به نظر می‌رسد این گیاه در تقویت حافظه هم نقش دارد؛ اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. مصرف بیش از حد بادرنجبویه می‌تواند باعث حالت تهوع و درد شکم شود. بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکرده و از آن به عنوان یک دمنوش همیشگی برای مصرف طولانی مدت استفاده نکنید.

خار مریم و قاصدک

سال‌هاست که مردم از این دمنوش‌ها برای مشکلات کبدی و کیسه صفرا استفاده می‌کنند. چای قاصدک به طور معمول نوشیدنی بی ضرری است؛ اما کسانی که به علف هرز گل زرد حساسیت دارند بهتر است از آن استفاده نکنند. ماده اصلی گیاه خار مریم، سیلی‌مارین نام دارد که مطالعات انجام شده، حاکی از نقش این ماده در تسکین علائم هپاتیت سی است.

گل ختمی

این گل که از زمان مصر باستان به طب سنتی راه یافته، دانه‌های قرمز رنگی تولید می‌کند که سرشار از آنتی اکسیدان هستند. مطالعاتی که بر روی این دانه‌ها انجام شده نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند فشار خون را کاهش دهند.

در حـال حاضر تحقیقاتی در حـال انجام است که نشان دهد آیا این گیاه می‌تواند در کاهش کلسترول خون موثر باشد یا خیر. نوشیدن این دمنوش تا حد متوسط ضرر ندارد؛ اما باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کرد.

اکیناسه

اکیناسه یا سر خار گل به عنوان یک داروی گیاهی برای رفع سرماخوردگی شناخته می‌شود. اما هنوز تحقیقات علمی مستندی در تایید و یا رد این ادعا وجود ندارد. به نظر می‌رسد مصرف این دمنوش گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

در حـال حاضر محققان بر روی این گیاه به عنوان دارویی برای درمان آنفولانزا مطالعه می‌کنند. زنان باردار یا کسانی که به آسم و آلرژی مبتلا هستند نمی‌توانند به صورت خودسرانه از این دمنوش استفاده کنند. هم‌چنین مصرف آن می‌تواند بر عملکرد داروهای خاص اثر بگذارد؛ پس بدون مشورت با پزشک آن ‌را به برنامه روزانه خود اضافه نکنید.

مریم گلی

قرن‌هاست که مردم از این گیاه برای مشکلاتی مثل درد معده، گلو درد، افسردگی و… استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که نوشیدن دمنوش مریم گلی باعث تقویت حافظه هم می‌شود. این که چه طور این گیاه می‌تواند چنین نقشی داشته باشد مشخص نیست؛ چون تحقیقات دقیقی بر روی آن انجام نشده است.

با این حـال به نظر می‌رسد استفاده از آن به عنوان دمنوش ایمن بوده و ضرر ندارد. البته بعضی از پزشکان معتقدند که این گیاه حاوی ترکیبات خاصی است که در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است بر سیستم عصبی بدن اثر منفی داشته باشد.

گل ساعتی

برخی می‌گویند که این گل وحشی باعث کاهش اضطراب می‌شود و برای داشتن یک خواب خوب به شما کمک می‌کند. البته تحقیقاتی که تا کنون بر روی این گیاه انجام شده نشان داده‌‌اند که مصرف آن برای زنان باردار خوب نیست و باید با احتیاط مصرف شود. گل ساعتی احتمالا بر نحوه عملکرد بعضی از داروها مثل پنتوباربیتال و بنزودیازپین‌ها هم تاثیر دارد و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث گیجی و خواب‌آلودگی هم شود.

زردچوبه

این ریشه خوراکی از گیاهی هم خانواده زنجبیل به دست می‌آید. مردم از دمنوش آن برای رفع نفخ و درمان سنگ کلیه استفاده می‌کنند. هنوز مطالعات علمی دقیقی در مورد نقش آن در سلامت انسان‌ها انجام نشده، اما مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که این ماده می‌تواند به کاهش التهاب و پیشگیری از سرطان کمک کند. مصرف آن در زمان شیمی درمانی توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است در جذب داروهای مصرفی اختلال ایجاد کند.

 

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!