1403-02-20 1:46 بعد از ظهر
ژله و تاریخچه آن

ژله و تاریخچه آن/ حقاقی جالب درباره ژله

ژله، این دسر دوست داشتنی و خوشمزه که البته در بین مردم از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است در طعم‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. اما آیا می‌دانید این دسر ساده و راحت دقیقاً از چه زمانی به بازارها عرضه شد و دقیقا از چه موادی تهیه می‌شود؟ شما تا چه اندازه با تاریخچه و حقایق آن آشنایی دارید؟ امروز ما در دیجی‌رو قصد داریم تا حقایقی جالب در مورد ژله و تاریخچه آن را برایتان شرح دهیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه شوید!

کشت نیوز؛ ژلاتین در شهر نیویورک و در زمان سلطنت ملکه‌ ویکتوریا بسیار رواج پیدا کرد و ترکیب‌های بسیار خاص و جذابی از این دسر پرطرفدار در این دوره ابداع شد. ژلاتین در آن زمان به صورت ورقه‌ای تولید و فروخته می‌شد چرا که خالص‌سازی آن بسیار زمان‌بر بود. نکته جالب آن که این دسر در زمان ملکه ویکتوریا به عنوان یک دسر اشرافی و سلطنتی شناخته می‌شد!

پیتر کوپر (Peter Cooper) در سال 1845 به عنوان یک صنعتگر حق اختراع پودر ژلاتین را از آن خود کرد. وی شخصی است که ساخت اولین لوکوموتیو بخار آمریکایی با عنوان تام تامب (Tom Thumb) را هم در کارنامه دارد. ژلاتین پودری ساخت کوپر به راحتی در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در سال 1897، در لیروی (LeRoy) نیویورک شرکت تجاری و شربت سرفه Pearle Bixby Wait از یک دسر ژلاتینی با عنوان Jell-O رو نمایی کرد. همسر صاحب شرکت و خودش طعم‌های توت‌ فرنگی، تمشک، پرتقال و لیمو را به ژلاتین و شکر اضافه کرده و اولین ژله طعم‌دار را به بازار عرضه کردند.

نام ژله (Jell-O) توسط می ویت (May Wait) همسر صاحب شرکت انتخاب شد. زیرا به عقیده او این نام در واقع کلمه‌ای مناسبی برای یک محصول تجاری بود.

به دلیل فروش کم Jell-O، ویت در سال 1899 حق ثبت این اختراع را به قیمت 450 دلار به اوراتور فرانسیس وودوارد (Orator Francis Woodward) فروخت. وودوارد اولین کمپین تبلیغاتی خود را در سال 1902 آغاز کرد و باعث شد تا ژله توسط شرکت‌های غذایی معروف فروخته و به سرعت در سرتاسر نیویورک شناخته شود.

دسر ژله در دهه‌های 1930 و 1950 بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شد.

در سال 1992 اوت باسا (Ivette Bassa) برای اختراع ژله آبی موفق به کسب دومین جایزه نوبل آی جی (Ig Nobel Prize) در حوزه شیمی شد!

جالب است بدانید ژله میان‌وعده‌ رسمی ایالت یوتاست و هنگامی که سالت لیک سیتی (Salt Lake City) در سال 2002 میزبان المپیک زمستانی شد، ژله به یک نماد رسمی روی پین‌های تولید شده برای این بازی تبدیل شد!

موزه ژله یا گالری ژله، موزه‌ای در لیروی (Le Roy) واقع در نیویورک است که انواع مختلف ژله و تاریخچه آن را به نمایش گذاشته است. این موزه به انجمن تاریخی لیروی (Le Roy) تعلق داشته و توسط این نهاد اداره می‌شود

کد تخفیف خرید محصولات را از دست ندهید !!!!